Bazaar Bulletin Radio Jubilee History Choir
In
Memoriam Links Home
Ukrainian |
Українська |
Ukrainian English
+ CIX! Дорогі Радіо Слухачі!
Сьогодні у
Євангелії від Луки чули ми притчу про безіменного багача і вбогого Лазаря. Ця
надзвичайно повчальна притча дає нам до зрозуміння, що багатство, коли
нерозумно його вживається, приводить до вічного зубожіння та віддалення від
Господа, а вбогість, і терпіння, якщо приймемо їх як Боже випробування,
довидуть до незмірної радости і злуки з Господом у вічності.
У чому була
провина багача? Що такого злого він накоїв, що його засуджено на вічні муки.
Він же ж не був злою особою, нікого не кривдив, не знущався над ніким, не
виступав проти Бога. Він і Лазареві нічого не казав. Не наганяв його від свого
порога.
Сказано, що
багач одягався у кармазин та вісон, значиться мав гроші і міг собі на такі та
на багато інші дорогоцінності позволити. Може він унаслідив своє багтство, а
можливо тяжко працював над тим, щоб його здобути.
І сумніву
не може бути, що багач мав багато приятилів, яких часто запрошував на щедру
гостину, і вони усі дуже радо приходили. З ними він переводив приємний час у
довгих балачках про все і вся. Безперечно, що говорили вони також і про Бога і
були вдячні за ласки від Нього одержані, за таланти уділині, за багатство яким
мали змогі утішатися.
При
похороні багача, мусіло бути багато присутних. Усі його приятилі зібралися, щоб
ще востаннє скористати з його доброти. У промовах, як звичайно, тільки
похвальні слова могли линути з їхніх уст у сторону покійного. Велечали його
досяги, говорили про його праведність і справедливість. Висловлювали певність,
що його нагороджено життям вічним за його добре серце.
Все
здається було упорятку. Але чому ж тоді Христос каже: “І помер багач і поховали
його” і дальше додає “в аді терплячи тяжкі муки зняв він очі і побачив здалека
Авраама і Лазаря на лоні його.” Що ж він провинився, що його така доля стрінула
у вічному житті?
Мав він,
отже, багатство, але не вмів його використовувати. Господь поставив вбогого
Лазаря йому перед очі, а він його не запримічував і не допоміг йому, не обмив
його ран, не уподібнився до милосердного Самарянина, не дав йому їсти не дав
йому пити, не заговорив до нього, не потішив його. У просятягнуту руку нічого
не вложив. А коли йому, що був при дверях нічого не допомог, то й іншим, що
потребували допомоги, напевно нічого не давав.
Отак і ми
не раз стараємося багато одержати, щоб нам нічого не бракувало, немов би ми не
знали, що все від Господа, і що свої дари Він усім нам щедро роздає, що ми є
управитилями його дібр. Часто журимося майбутністю, і уявляємо собі, як то
щасливе буде наше життя, коли здобудемо освіту, коли одружимося, коли будемо
мати дітий, коли вони покінчать школи, коли не потрібно нам буде вже працювати
і зможемо подорожувати втішаючися придбаним, коли... – а тут вже і часу не стає, а ми забули жити.
Людина бажає чим скорше вирости, здобути карієру, повагу, а тут старість
приходить а з нею і хвороба і залишається лиш спомин молодих літ. Щоб зібрати
багатство людина нехтує своїм здоровям, а пізніше все це, що придбає, видає на
лікування. Журиться майбутністю і забуває про Божі ласки сьогодні.
А тепер
погляньмо, чим відзначився вбогий Лазар? Що доброго він зробив, що по смерті
ангели забрали його на лоно Авраама?
Сказано:
лижав він при воротях багача, увесь струпами вкритий. Бажав насититися тим, що
падало зі стола в багатого. Убогий, спрагнений, голодний, хворий, якого ніхто
не завважував, хіба що пси приходили і лизали рани його і в такий спосіб
олекшували його терпіння. Ті що ішли гоститися до багача переходили попри нього
не звертаючи на нього жодної уваги, обертаючи голову на другий бік, або навіть
дивлячися на нього з погордою повчали його як то потрібно не сидіти без діла,
але шукати за роботою, щоб заробити на хліб насушний, і хай він не дивиться щоб
задармо щось одержати, бо і їм ніхто нічого задармо не давав. Вони ж тяжко
напрацювалися, щоб отак роздавати на ледащих. І не помагала простягнута рука, і
благальні очі бідака, і нічого не давав жалюгідний вид. Ніхто не цікавився
милосердям.
Але що ж
доброго зробив убогий Лазар, що його нагородженно радістю у вічності? Нічого
такого, що можна б у ґазетаз перечитати. Ніяких геройських вчинків. Жодних
добрих діл. Його нагороджено за принимання всього того що на нього приходило.
Зумів він залешитися в єдності з Богом, помимо грізних обставин. У цьому була
його велика заслуга.
Багача не
засуджено за його багатство, але за його неактивність у вживанні цього
багатства. З тим що мав міг він багато добра зробити, але не зробив, і це
пересторога для кожного і кожної з нас. І не важне чи можемо ми про себе
сказати, що ми багати, і чи інші нас такими уважають, важним є радше, що ми
робимо з тим що маємо. Як використовуємо наші таланти, як роздаємо Божі дари.
Коли бачимо якусь потребу - допоможім. Ніхто того не завважить – тим краще.
Господь знає і він винагородить. Так як Лазаря і нас ангели колись понисуть до
Господа. І ми будемо з Ним у його радості - зєднані повіки.
На кінці:
Пригадаймо собі з катихизму сім діл милосердя для тіла:
1.
голодного нагодувати.
2. спрагненого напоїти.
3. нагого зодягнути.
4.
подорожнього в дім прийняти.
5 недужого посітити.
6. в’язня відвідати.
7.
померлого похоронити.
Багтство,
яке ми у більшій чи менчій мірі одержали від Господа маємо використати на це,
щоб допомогти потребуючим сповняючи оті щойно згадані діла милосердя, бо ж
багато є хворих і голодних і спрагнених. І не є справа тільки у браку
багатства. Багато є тих, що осамітнені, що не мають нікого, що ними ніхто не
цікавиться.
Чи ми
бачимо бідного Лазаря на нашій життєвій дорозі.
А може цей
Лазар - це сам Христос - який отак приховався під видом вбогих і хворих і
осамітнених і Він сам - Син Божий - хоче, що б ми Його знайшли і відвідали, і
нагодували, і напоїли, і одягли, і запросили до себе щоб у такий спосіб залешитися
з Ним повіки. Амінь!
Отим скінчили ми сьогоднішну радіо передачу в українській мові. Слухайте
нас кожної неділі о другій годині на радіо стації WJJL 1440 AM. Які небудь питання, коментарі або поради скируйте до
Церкви Св. Миколая в Боффало.
Наш адрес: 308 Фільмор вулиця, Боффало, НЙ, 14206, а наш телєфон є
716-852-7566.
Ми одержали наступні пожертви на нашу радіо передачу.
$20.00 долярів Анна Гудим’як.
$20.00 долярів Ірена Чіп.
Нехай Господь поблагословить усіх жертводавців. Сердечна подяка.
А тепер перейдемо до нашої англомовної частини.
(пісня)
You are listening to the
“Good Samaritan” Ukrainian Radio Program, under the patronage of the
My Dear Brothers and Sisters in Christ!
A man spoke with the Lord about heaven and
hell. The Lord said to the man,
"Come, I will show you hell."
They entered a room where a group of famished people, sat around a huge
pot of cooking stew. Everyone in the room
was starving and desperate. Each person
held a spoon that reached the pot, but each spoon had a handle so much longer
than their own arms, that it could not be used to get the stew into their own
mouths. The suffering was terrible. "Come now, I will show you heaven,"
the Lord said. They entered another room
identical to the first with a huge pot of cooking stew, the group of people,
and the same long-handled spoons. But
here, everyone was happy and well nourished.
"I don't understand," said the man. "Why is everyone happy here and
miserable in the other room? Everything
is the same." "Here,"
said the Lord, "They have learned to feed each other!" In today’s Gospel reading, we have the only
occasion when our Lord drew aside the veil between this world and the next,
allowing us to see what is beyond - to see the intimate relationship between
our present and Eternity. Today’s
parable, found in the Gospel of St. Luke, grows from the reaction of the
Pharisees to Christ’s story of the dishonest steward. Our Lord emphasizes and underscores the link
between money and spirituality. He indicated that man must love God and use money, instead
of using God and loving money, as these Pharisees were doing then, and as many
still do today.
On this 22nd Sunday after Pentecost, we
have the parable of Lazarus and the rich man (Luke
The rich man ignored the hunger and hurt of Lazarus
even though he was aware and able to meet his needs. No one who is right with God would be so
unloving toward his or her neighbor. No
matter how much you have earned on earth, everyone will leave everything
behind. Therefore, relationships with
people are important. God gave this rich
man a chance to change - right in front of his house was an obvious need – “At his gate was laid a beggar named Lazarus,
covered with sores and longing to eat what fell from the rich man’s table”
(Luke 16:19-20). Not once or twice, but
apparently everyday he was given this chance to give Lazarus a decent meal and
proper clothing - but he ignored the need.
Then the rich man dies and everything is left behind – his house, his
possessions, his clothing, his food, his wealth. And because of his choices here on earth, the
rich man also lost his chance for salvation.
The parable goes on to tell us that while the rich man was tormented in
Hades, he begs Abraham to send Lazarus, now in Heaven, who with his finger
dipped in water, could bring refreshment to his suffering. Abraham answers gently that this is
impossible; that there is an impassable gulf between the two men. But the rich man persists: let Lazarus at
least be allowed to go and warn my five brothers against such a fate as
mine. That too is useless, answers
Abraham, “If they will not listen to
Moses and the prophets, neither will they be persuaded if someone should rise
from the dead.”
We can look at Abrahams’ final words: God wishes us to
be ‘persuaded’ to repentance: but the repentance He expects from us should not
have to come as a result of us witnessing some miraculous sign - such as the
raising of a man from the dead. For
indeed, when Jesus did raise another Lazarus from the dead, even the Pharisees
were not repentant! Instead, this
repentance Christ seeks must be made from the fruit of an inner persuasion, of
a long and inevitable working of the Holy Spirit in our lives. The world of misery and of suffering is not
an unreal, far away world. God himself
lays this misery at our gate, at our own door; He will not ask you or me
whether we had pity, in an abstract way, on all that far-distant misery which
we can do nothing real to relieve, but He will ask what we did to help an
actual person in need, who is very real and very present, whom God had
especially chosen so that we might show them mercy. What this person may be in need of - money,
care, or moral help - is irrelevant.
What does matter is that our eyes notice the one who lies at the foot of
our doorway, that is to say anyone whom God has specially given us the chance
of meeting, those individuals we should be doing something to help. We notice that the rich man does not seem particularly
heartless or cruel; he sinned through negligence, he simply paid no attention
to Lazarus. God will not necessarily
reproach you or me for closing our hearts to unfortunate people; however, if we
are too careless and too egoistic to think of opening ourselves to those in
need, how will God judge us then?
A few months ago, I was in Home Depot buying some
bolts for my son’s bookshelf. While I was there, an announcement came over the
PA system. It said, “Attention employees
and shoppers, we have a code Adam. There is a three-year-old boy with dirty
blonde hair, wearing a light blue shirt, who has disappeared. Please help us
look for him.” Immediately, the entire store went on alert. Of course, we were
all afraid someone might have abducted him. Being a mother of a five year old,
I could not help but feel the fear coursing through my own veins. There was a
sense of urgency and purpose as we all forgot about shopping and started
searching. The police who were called were positioned at the doors. For the
next few minutes, both the shoppers and the employees fanned out across the
store looking in every good hiding spot. After about ten minutes the
announcement was made, “Cancel Code Adam, the little boy has been found.” Then
something happened in the store that I have never experienced before: There
were cheers and applause that could be heard from all parts of the building –
there were smiles everywhere. I learned from one of the employees that the
little boy had just crawled behind one of the large displays to play “hide and
go seek”. After that, as I returned to
my car, I thought about what happened for some time – and then it dawned on me
–wouldn’t it be great if in our own communities, if throughout our parishes, we
had the same kind of urgency and unity to go out into our neighborhoods and
search out for those who are lost and vulnerable, those who are in need, those
whom the Lord has placed at our footsteps, those who need our love and
compassion the most. None of us what to
be like the rich man in today’s Gospel, none of us what to head toward an
Eternity without Christ. We all need to be compassionate and loving Christians
to those who are in need, because we are judged before God not only as
repentant sinners, but likewise as followers who choose to exemplify the
teachings of Christ. Jesus said, “There is joy in the presence of angels over
one sinner who repents.”
People prepare for life on earth, but how well are we
prepared for the life there after? As Jesus tells us in today’s Gospel, the
contrast between the rich man and Lazarus is great, and the difference came
down to the condition of their souls when they left this world, based on the
life they chose to lead here on earth.
How will we choose to live each day?
The Bible says, “Salvation is
found in no one else, for there is no other name under Heaven given to men by
whom we must be saved” (Acts
You have been listening to
the Good Samaritan, Ukrainian Radio Program. If you have any questions,
commentaries, or suggestions, please contact us at St. Nicholas Ukrainian
Catholic Church, located at
We received the following
donations:
A $20.00 donation from Anna
Hudymiak.
Thank you for your generosity
and may the good Lord bless you a hundredfold.
(пісня)